Training day: Porsche Experience – experiența unei zile memorabile

Sunt evenimente și evenimente, chiar și în exclusivista lume a producătorilor de modele sport și supersport. Dar anul acesta, cel puțin din punctul meu de vedere Porsche, care aniversează 75 de ani de la lansarea mărcii auto s-a întrecut pe sine.  Am fost invitat la Romania on Track, un eveniment prin care Porsche a prezentat în stilul propriu, pe circuitul MotorPark România de la Adâncata, noua sa gamă de modele.

Pe lângă componenta instructivă – aproape întotdeauna evenimentele Porsche sunt evenimente „școală” unde instructori pasionați te introduc în tainele pilotajului sportiv, pentru mine ziua a venit și cu un moment de reflexie vizavi de tot acest univers care azi se află într-o schimbare de paradigmă  odată cu abordarea propulsiei electrice, dar și cu plăcerea de a fi din nou prezent pe un circuit de viteză!

@Romania on Track by Radu Chindriș
@Romania on Track by Radu Chindriș

 

Recunosc că îmi lipsește adrenalina competițiior de motorsport. Timp de peste 20 de ani m-am identificat cu plăcerea de a pilota automobile, atât în competiții oficiale cât și la evenimente private, acțiuni ale producătorilor sau ca instructor în cadrul Academiei Titi Aur.

Pentru mine, pilotajul sportiv a fost mai mult decât o pasiune, a fost un mod de viață. Pentru că atunci când pilotam – probabil este la fel și în alte sporturi – tot timpul pe care îl aveam la dispoziție între curse sau între sezoane îl alocam „pregătirii” următoarei competiții. Am pus ghilimele pentru că nu este vorba doar despre pregătirea din punct de vedere tehnic, fizic sau sportiv ci mai ales despre pregătirea psihologică. Între raliuri mă gândeam permanent ce am greșit la precedenta etapă, ce aș putea îmbunătăți la următoarea, cum să mă pregătesc mai bine, ce să cer copilotului, cum să le explic mecanicilor ce vreau de la mașină, cum să înțeleg pneurile cum să configurez suspensia…și în general cum să fiu mai rapid cu bugetul și materialul pe care îl aveam la dispoziție. Practic, tot set-up-ul mental era canalizat către un singur scop.

Spun asta, pentru că la un moment dat, în timpul acestui eveniment, unul dintre colegii de presă auto cu care nu m-am întânit de foarte mulți ani, m-a întrebat direct cum de am putut să renunț și să mă schimb, să mă reorientez către altceva? Bine, nu am rupt complet legăturile cu domeniul auto și motorsportul pentru că încă mă ocup de MotorClasic&youngtimer dar întrebarea a avut sens și m-a făcut să reflectez puțin. De fapt atunci când faci o astfel de schimbare, nu renunți la ceva anume ci la un sistem de referință și cred că asta este ceea ce mulți nu o pot face: să renunți la ceva ce ai clădit în ani, să o iei practic de la zero și să ajungi să te bucuri din nou de un alt sistem de referință. Ei bine, în linii mari așa a fost, dar experiența din auto și din motorsport m-a ajutat să mai ard din etape, deși până la urmă în orice domeniu ceea ce contează cu adevărat este practica, antrenamentul, timpul pe care îl dedici domeniului respectiv.

@Romania on Track by Radu Chindriș
@Romania on Track by Radu Chindriș

Am făcut paranteza aceasta pentru a introduce o altă idee și anume ce se întâmplă cu pregătirea unui sportiv atunci când face o pauză mai mare, când avansează în vârstă și când prioritățile se schimbă.

Sunt mai multe aspecte despre care putem discuta aici, pe de o parte este vorba despre reflexe, memoria musculară, capacitatea de a fi multitasking într-un interval de timp foarte scurt. În pilotajul sportiv se spune că „dacă te gândești la ce ai de făcut – atunci este deja prea târziu!”. Astfel, pregătirea piloților se axează în cea mai mare parte pe antrenarea reflexelor și pe gândirea anticipativă. Pe de altă parte, competiția te cizelează, îți modelează personalitatea, percepția despre viață și adeseori îți influențează decisiv modul în care ajungi să faci toate celelalte activități.

În ceea ce mă privește am testat pe propria piele dacă memoria musculară a păstrat reflexul format în atâția ani. Astfel, după mai bine de cinci ani m-am reîntors în 2021 în mașina de raliu pentru două etape. A fost interesant, dar și ușor frustrant. Mi-a devenit evident, după câteva probe speciale că „viteza” nu mai era acolo, deși tehnic nu greșeam cu nimic. Tehnica de pilotaj este încă impecabilă, ceea ce am observat și acum pe pistă. Totul îmi este famnilial, natural – inclusiv frânarea cu piciorul stâng (se mai folosește?!).

Dar era nevoie de mult mai multă muncă și mult mai mulți kilometri de rulaj în regim de curse pentru a redobândi încrederea de a merge la limită, sau mai exact spre o nouă limită. Pentru că în timp, datorită evoluției tehnice a materialului de concurs, tehnica de pilotaj evoluează și ea, iar limitele devin din ce în ce mai sus.

Am observat asta și la alți piloți, inclusiv în Formula 1, odată cu vârsta disponibilitatea de a risca – precum în tinerețe este mai mică -.dar asta nu înseamnă că sunt mai puțin rapizi, ci pur și simplu, fac mai rapid conexiunile mentale, fără să-și mai asume riscuri. Ceea ce în tinerețe era „talent” acum devine „experiență”. Ceea ce este cu adevărat interesant este că am experimentat pe propria piele cele două senzații. Cea din tinerețe, când impetuozitatea și dorința de a performa compensa lipsa de tehnică, amplificând riscul, dar ajutând la obținerea performanței și cea de acum când tehnica este acolo, când feelingul și feedback-ul mașinii sunt acolo, și când pot rula la limită fără a simți cum accelerează pulsul cu fiecare viraj sau frânare.

De ce Bucharest OnTrack Fest 2020?

Acum nu pot spune exact care dintre aceste senzații reprezintă o experiență în sine mai interesantă, cert este că abordarea mai calmă, fără presiunea rezultatului și doar pentru plăcerea pură a pilotajului este ca să spun așa orgasmică.

În ultimii ani am selectat chiar evenimentele auto la care să fiu prezent…a conduce o mașină, indiferent de model nemaifiind o prioritate pentru mine. Ce caut acum sunt experiențele, acele momente în care poți trăi în mașină emoții și senzații. Iar asta se întâmplă foarte rar, spre deloc, pe stradă sau pe drumuri deschise circulației publice.

De aceea și deloc întâmplător evenimentele organizate de Porsche rămân în topul preferințelor mele, în special cele desfășurate în locații speciale, pe piste sau poligoane ameganjate cu scopul de a testa limitele mașinilor sau sistemelor. Îar anul acesta, fiind și an aniversar, 75 de ani de la lansarea mărcii auto Porsche, seria de evenimente dedicate modelelor sale a fost una impresionantă…și încă nu s-a încheiat.

Mai mult, trăim și aceste vremuri interesante în care industria auto se pregătește pentru schimbarea de paradigmă, urmând ca treptat să se renunțe le motoarele termice în favoarea electrificării, iar din acest punct de vedere pare că și inginerii și constructorii aruncă pe piață tot ceea ce au mai bun. Sunt totuși mai bine de 100 de ani în care automobilul cu motor termic s-a cizelat, iar paradoxul este că nu motorul în sine este cel care a evoluat – exceptând aici materialele și sistemele sale auxiliare – ci mai ales suspensiile, legătura cu solul, frânele, direcția și toate aceste sisteme de siguranță activă care folosesc toate elementele fizice ale mașinii, toate prorpietățile și toată puterea de calcul oferită de ingineria actuală pentru a-ți oferi posibilitatea de a te apropia în siguranță de limită, un lucru care acum 40-50 de ani era rezervat doar piloților.

Porsche 911 Carrera S sau cel care face regulile

Aud, tot mai frecvent sau cuvântul „ultimul”, iar în cadrul evenimentului din 18 septembrie „Romania on Track”, o aventură de neuitat la volanul modelelor Porsche, desfășurată pe circuitul MotorPark România de la Adâncata, am auzit acest lucru destul de des, cu referire la faptul că testam ultimele modele ale acetualelor generații de mașini cu motoare termice. Ba chiar s-a ridicat întrebarea dacă a achiziționa azi o mașină termică mai reprezintă o „investiție” referindu-mă aici strict la modele cu potențial de mașină clasică?…dar am să las comentariul acesta pentru o altă discuție.

Revenind la evenimentul din 18 septembrie de pe Motorpark Adâncata mai vreau să spun că am am găsit circuitul într-o formă mult mai bună decât ultima dată. Se observă că a început să fie utilizat intens și asta este bine pentru motorsportorul nostru și când spun asta, nu doar pentru competiții, dar și pentru conduita preventivă, pentru că dacă mai mulți șoferi au acces la competiții și devin implicați în acest fenomen cu atât vom avea mai puține accidente pe stradă!!! Da, este un paradox, dar motorsportul reduce cauzalitatea accidentelor rutiere!

Poate și din acest motiv Porsche a înțeles și încă de mult timp două lucruri pe care le aplică exhaustiv. În primul rând grija față de client, dacă clientul nu se accidentează el va continua să se bucure mai mult timp de modelul său Porsche, ba chiar va recomanda și altora sau chiar va achiziționa un  altul la o dată ulterioară. Și în al doilea rând, degeaba mașina este construită și echipată cu cele mai avansate tehnologii dacă proprietarul – pentru că în cazul Porsche nu vorbim despre mașini de „șofer”  – nu știe, nu poate sau nu este pregătit să meargă la limită cu mașina sa pentru a se bcucura de toată panoplia de sisteme și echipamente pe care le-a bifat pe lista de opționale.

Și „Romania on Track” a avut această componentă de „curs de pilotaj sportiv”. Practic modelele au fost împărțite pe grupe, iar fiecare grupă, pe rând a parcurs câte un atelier. Astfel, o grupă a fost formată din modele cu patru uși cu motoare termice și electrice (Taycan Turbo Cross Turismo, Panamera GTS Sport Turismo, Macan S), o grupă din modelele cu două uși (, 911 Targa 4, 911 Carrera S Cabriolet, 718 Boxter GTS), iar două modele (718 Cayman Style Edition) și 911 Turbo S au fost folosite pentru ateliere individuale de slalom respectiv, testarea sistemului Launch Control.

Porsche 911 Turbo S
Porsche 911 Turbo S

A fost o experiență completă, în care am testat – aproape de limită – dar în condiții de siguranță fiecare dintre aceste modele, instructorii oferind cu amabilitate informații, tips& trics și răspunzând feedback-ului nostru – în majortitate cei prezenți fiind colegi de presă auto, motiv pentru care și calitatea evenimentului a fost una ridicată totul desfășurându-se fără incidente.

Ca și considerente persoanle, din punctul de vedere al pilotajului sportiv, modelele electrice sunt – ușor penalizate față de cele termice datorită masei mai mari – deși Porsche a lucrat intens la îmbunătățirea sistemelor de frânare, cel puțin la Taycan, atenuând aproape complet efectul de fading. Dar probabil că odată ce modele termice vor dispărea – dispărând astfel sistemul de comparație, Porsche va domina piața de automobile sport – calitățile acestor modele fiind evidente. Oricum, dacă vă gândiți să achiziționați un model sport electric, chiar și Porsche, vă felicit, iar ca sfat, dacă intenționați să-l mai scoateți pe pistă, din când în când, încercați să anticipați puțin punctul de frânare. De asemenea, față de un termic, modularea accelerației  – este mai puțin practică, iar din acest motiv transferul de mase poate fi mai dificil, la limită. Necesită obișnuință. Dar accelerațiile sunt impresionante. Astfel că dacă aveți ocazia testați un Taycan, din acest punct de vedere, veți fi dați pe spate – la propriu.

Porsche Cayenne Coupe sau un fel de 911 „SUV”

Dintre termice,  718 Boxster GTS a fost favoritul meu. Chiar am discutat cu trainerul german că asta ar fi cea mai bună opțiune dat fiind nu doar raportul greutate putere (10145kg/400CP), dar mai ales distribuția acestei greutăți, mașina fiind singura din test cu motor poziționat central, ceea ce amplifică nu doar comportamentul dinamic, dar și sunetul și feedback-ul pe care îl simți. De altfel, 718 Boxter GTS parcă plutește pe pistă, iar pilotajul este augmentat de programul transmisiei, cutia „citind” parcă gândurile pilotului și schimbând cu o precizie incredibilă la momentul potrivit. Am rulat și manual și automat și pot spune că este mult mai bine să nu te mai preocupi de schimbarea treptelor și doar să miști volanul, concomitent cu accelerația.

Adrian Dragan Porsche 718 Boxster GTS
Adrian Dragan Porsche 718 Boxster GTS

Aceeași senzație am regăsit-o și la modelele 911 cu tracțiune integrală sau doar spate. Masele sunt foarte echilibrate, nu mai există supravirarea dată de faptul că motorul se află în spatele punții. Este incredibil ce a reușit Porsche să facă din acest model simbol.

Un supercar cu care poți merge în aceeași zi la cumpărăuri sau pe pistă și care se simte la fel de sigur și la 50km/h, dar și la 150km/h pe un viraj abordat la limită. Mai ales că acum, limitele acestor mașini sunt foarte sus.

Voi povesti mai pe larg despre aceste modele și senzațiile trăite pe Adâncata, în revistele MotorClasic și YachtExpert pentru că Porsche se identifică perfect atât ca mașină de navigator cât și ca automobil de colecție. Iar dacă intenționați să achiziționați un Porsche, indiferent de model, fie electric, fie termic, achiziționați și un pachet de conducere sportivă cu instructorii Porsche – veți descoperi o cu totul altă lume a performanței și veți deveni un șofer mai bun, mai conștient și mai bine pregătit în a înțelege ce au vrut să „spună” inginerii când au inventat anumite sisteme.

Pentru mine a fost o zi interesantă. Am pilotat cu plăcewre fiecare model. Am ascultat feedback-ul colegilor de presă. Am discutat cu trainerii și în special cu Alexandru Pițigoi, pilot Porsche în campionatul Național de Viteză în Coastă, au fost multe tips&trics despre pilotaj. O zi de luni cas o duminică în familie, doar că de data aceasta este vroba despre familia Porsche. Ceeea ce vă doresc și dvs.!

Felicitări Porsche, multumesc pentru invitație! A fost o plăcere să fiu printre voi și să pilotez aceste superbe exemplare!

Câteva instantanee suprinse de maestrul Radu Chindriș în timpul evenimentului:

 

 

Comentează