Test Drive – Porsche Cayenne Coupe sau un fel de 911 „SUV”

Adrian Drăgan_Test Drive Porsche Cayenne Coupe
Adrian Drăgan_Test Drive Porsche Cayenne Coupe

Porsche a extins familia Cayenne, cu un nou  model mai atletic și mai sportiv – Cayenne Coupe. Am testat pentru AutoExpert și autoexpert.ro versiunile Coupe S și Coupe Turbo pe cele mai spectaculoase, probabil, drumuri din Slovenia. Iată concluzia acestui prim contact.Din 2019 familia Cayenne s-a îmbogățit cu varianta Cayenne Coupe, cu o formă mai dinamică, mai apropiată de ADN-ul de design Porsche și mai bine orientată către latura sportivă, față de tradiționalul Cayenne de la care preia platforma tehnică, dar cu foarte multe modificări în privința modului în care sunt livrate performanțele.

Porsche Cayenne Coupe
Porsche Cayenne Coupe

 

Design

Cayenne Coupe vine cu un profil mai dinamic, grație pavilionului arcuit ca la un coupe tradițional –  deși păstrează arhitectura cu patru uși – care se termină cu un spate bine proporționat, ce include, în premieră, un eleron escamotabil electric, automat, oferit standard pentru toate versiunile. Pavilionul panoramic (2,16mp) este standard, dar opțional poate fi comandat unul din carbon care conferă mașinii un aspect sportiv mai accentuat în genul Porsche 911 GT3 RS. Acesta face parte din trei pachete aerodinamice, opționale, menite să scadă greutatea mașinii și să-i crească performanțele. Aceste pachete includ detalii Sport Design, noi jante de 22 de inch GT Design, scaune tapițate în mod clasic (șah), detalii carbon și Alcantara la interior. Pentru Turbo Coupe, pachetul include de asemenaa și evacuări sport.

Porsche Cayenne Coupe
Porsche Cayenne Coupe

Interior

Configiurația standard interioară este cu patru locuri, dar opțional, bancheta poate fi comandată cu trei locuri. Deși Cayenne Coupe este cu 20mm mai coborât spre spate decât Cayenne, spațiul pentru ocupanții banchetei este similar. Practic aceștia stau cu 30mm mai jos decât în Cayenne. Spațiul pentru bagaje este generos cu cei 625 litri, volumul putând crește la 1540 litri (Cayenne Turbo Coupe:600 până la 1510mm) când spătarul banchetei este pliat.

Secretul unui model reușit stă în proporții și în desingul personalizat cu diverse elemente specifice mărcii, iar din aceste considerente, noul Cayenne Coupe are o eleganță greu de egalat, fiind evident că forma nu a fost în niciun fel forțată.

Clasic pe stil nou

Dimportivă, Cayenne Coupe pare chiar mai apropiat de forma clasică Porsche. Printre elementele de design, diferite față de Cayenne, remarcăm montații mai înguști ai parbrizului, ușile spate redesenate sau aripile față și spate cu linii mai accentuate, modificări care au crescut lățimea mașinii cu 18 mm. Linia arcuită a pavilionului se termină cu deflector fix de aer, un altul mai discret (spoler lip) ornând muchia hayonului. De asemenea, zona pentru numărul de înmatriculare se găsește acum pe spoiler și nu pe hayon ca la Cayenne. Toate aceste detalii fac ca mașina să exprime mai multă forță și să pară mai apropiată de sol.

Marea noutate este că eleronul fix este completat de noul eleron integrat adaptiv, parte a Porsche Active Aerodynamics (PAA). Acesta se deschide automat la 135mm la viteze peste 90km/h, crescând apăsarea aerodinamică pe puntea spate.

Power

Gama de motoare începe cu versiunea de bază cu șase-cilindri, supra alimentată, de trei litri și care livrează 340 CP și un cuplu maxim de 450Nm. Pachetul Sport Chono, standard pe toate versiunile Cayenne Coupe, asigură un sprint de la 0-100km în 6 secunde, respectiv 5,9 cu unul dintre pachetele sport „lightweight”. Viteza maximă este de 243km/h.

Cayenne S Coupe beneficiază de asemenea de un 2,9 litri, V6, twin-turbo ce dezvoltă 440CP, respectiv un cuplu maxim de 550Nm. Ca performanțe acesta atinge 0-100 în 5 secunde, și are o viteză maximă de 263km.

Vârful gamei este reprezentat de Cayenne Coupe Turbo, care are sub capotă un V8 de patru litri, bi-turbo ce livrează 550CP, respectiv un cuplu maxim de 770Nm. Turbo accelerează până la 100km/h în 3,9 secunde, și atinge o viteză maximă de 286km/h.

Cutia automată cu opt trepte Tiptonic S vine cu un timp mai scurt pentru schimbarea vitezelor, procedeu care se petrece și mult mai lin, grație noii tehnologii shift-by-wire. Avantajele se simt și în modul manual, care a devenit mult mai confortabil. Toate modelele Cayenne Coupe ating viteza maximă în treapta a șasea, treptele șapte și opt fiind destinate rulării pe distanțe lungi cu consum mic de carburant și zgomot mai mic la rulare.

Cayenne Coupe este echipat cu același tren de rulare ca și Cayenne, dar cu mici diferențe tehnice, mai multe componente din aluminiui și un reglaj general mai ferm. Noutatea este reprezentată de puntea spate mai lată cu 18mm, respectiv roțile spate mai late care asigură o stabilitate mai bună.

Gamă extinsă de echipamente

Cayenne Coupe vine și cu o gamă mai extinsă de echipamente care îi accentuează caracterul sportiv. Standard acesta beneficiază de direcție mecanică cu acționare electrică (Power Steering Plus), roți de 20 de inch, asistență la parcare, suspensie activă (Porsche Active Suspension Management) și pachetul Sport Chrono Package.

La interior toți ocupanții se bucură de o ambianță tipică Porsche, dar șoferul este cel mai răsfățat grație Porsche Advanced Cockpit. Tabloul de instrumente are în mod tradițional turometrul poziționat central, acesta fiind flancat acum de două display-uri de 7 inch. Șoferul controlează funcțiile mașinii prin intermediul a trei componente: display-ul full HD central mde 12,3 inch (similar cu o tabletă), volanul multifuncțional și prin sistemul Direct Touch Control pentru funcțiile consolei cetrale. Ecranul central poate fi personalizat cu funcțiile preferate.

Dinamică

Sistemul PCM acționează ca un centru de comandă pentru toate sistemele, inclusiv pentru cele de off-road. Acestea se realizează printr-un meniu separat, șoferul putând selecta unul din cele cinci programe, afișate în 3D. În funcție de programul selectat sistemul ajustează turația motorului, momentul de schimbare a treptelor pentru cutia Tiptronic S, sistemul de tracțiune integrală (PTM), distribuția cuplului pe spate și programul activ de stabilitate (PSM). Sistemul poate de asemenea gestiona, în cazul echipării cu suspensie pneumatică, garda la sol, gradul de amortizare al sistemului PASM și nivelul de compensare din sistemul antiruliu activ PDCC, în funcție de tipul de teren pe care se rulează.

Momentul adevărului

După câteva sute de kilometri parcurși cu noul Cayenne Coupe în Slovenia pot spune că acesta se bate sigur la titlul de cel mai dinamic SUV de pe piață. Chiar și în varianta standard  de „doar” 340 CP motorul imprimă mașinii o dinamică suprinzătoare, senzația fiind că te afli într-un 911 și nu într-un SUV. Mașina stă permanent lipită de șosea, grație noii arhitecturi a punții spate mai late ce oferă o mai bună stabilitate, progresul cel mai mare simțindu-se la viteza de parcurgere a virajelor rapide și legate, precum și la rulajul pe autostradă unde schimbare benzilor se face mult mai sigur.

Desigur vârful de gamă, Coupe Turbo, impresionează nu doar vizual prin diverse detalii de design, roțile de 22 de inch sau etrierii de culoare galben, dar și prin performanțe și mai ales sunet.

Concluzia este că acest Coupe este un adevărat Porsche, toate elementele emplebaticei mărci regăsindu-se într-o anumită proporție în ADN-ul său. Mai mult, Cayenne Coupe nu face niicun compromis de dragul formei, caracterul practic fiind similar cu al lui Cayenne.

Practic, nici nu sunt sigur dacă este mai corect să spui că noul Coupe este un Cayenne mai sportiv și mai dinamic, sau că reprezintă un 911 cu pachet off-road.

Adrian Drăgan_Test Drive Porsche Cayenne Coupe
Adrian Drăgan_Test Drive Porsche Cayenne Coupe
Comentează