Revenirea în Cupa Dacia și CNR mai dificilă decât ne-am așteptat
Alături de Valentin Brădățeanu. copilotul meu încă din 2006 am decis să revenim anul acesta în Campionatul Național de Raliuri Betano 2021, odată cu etapa a doua, Tess Rally Brașov powered by ProX, etapă de mare tradiție a motorsportului românesc ajunsă la cea de-a 50-a ediție. Revenirea nu a fost însă una simplă, dificultățile în atragerea partenerilor financiari, mașina nouă – Dacia Sandero, pneurile noi (Hankook) și vremea schimbătoare forțându-ne să mergem mai prudent decât am fi vrut.
A 50-a ediție a Raliului Brașovului
Nicolae Cosmescu face o frumoasă istorie a celui mai celebru raliu din România în articolul său „Întâlnire cu trecutul” prezentat în avanpremiera etapei pe site-ul oficial al competiției www.raliulbrasovului.ro. Vă invit să parcurgeți acest articol pentru abundența de informații și frântura de istorie automobilistică dintr-o perioadă în care și să ai benzină era o victorie!. Mulțumim maestre!
„Competiţia s-a numit “Raliul Narciselor”, după numele florilor ce creşteau din abundenţă într-o poiană devenită celebră din acest motiv. Devenită loc de pelerinaj pentru mulţi turişti. Ea se afla în proximitatea Făgăraşului. De acolo s-a şi dat plecarea. Mai exact de la cabana Sâmbăta, unde au fost cazaţi sportivii şi oficialii.” descrie Nicolae Cosmescu începuturile celui ce avea să fie ulterior supranumit Raliul Zăpezii.
Coincidența face ca după 50 de ediții, caravana, de data aceasta un număr record de 82 de echipaje să fie din nou prezente pe probele speciale din jurul Făgărașului, o premieră pentru majoritatea celor prezenți acum la start, inclusiv pentru noi, care am bifat cu această ocazie a 15-a prezență în acest raliu.
Raliul Brașovului este întotdeauna complicat chiar și pentru piloții locali. Diferențele de temperatură de pe probele lungi, precum Babarunca (26km) care se parcurge dus-întors, posibilitatea de ploaie sau ninsoare într-o zonă a raliului și cald în alta fac din alegerea pneurilor un lucru dificil. Totodată, uleiul din asfalt, criblura și sarea aruncată peste iarnă contribuie la diminuare aderenței pe probele care după reasfaltări consecutive au devenit mai late și mai rapide decât la începuturi, De altfel, această combinație dintre virajele rapide și aderența schimbătoare reprezintă cheia acestui raliu. După care se adaugă faptul că pentru majoritatea echipajelor este prima etapă a sezonului, după o pauză de aproape șase luni.
Același raliu- dar mereu altfel
Printre piloți umblă o vorbă: „Abia după Raliul Brașovului” poți trece la pneurile de vară!.” Și adevărul este că nici anul acesta Brașovul nu s-a dezmințit. A nins până miercuri, adica inclusiv în prima zi dedicată recunoașterilor traseului, ceea ce ne-a încurcat puțin.
Aici, trebuie să fac o mică paranteză și să explic că la fiecare etapă noi ajungem cu 2-3 zile mai devreme decât startul oficial și efectuăm câte două treceri, în regim de circulație normală, cu un automobil de strad, pe fiecare probă specială pentru a nota virajele și alte informații pe care copilotul le dictează în timpul raliului.
Tot în timpul recunoașterilor, echipajul analizează și încearcă să intuiască nivelul de aderență al probelor în timpul raliului pentru a decide asupra compoziției și tipului de pneu ce va fi folosit în cursă. Conform regulamentului numărul acestora este limitat la 8 pe toată durata concursului. În cazul de față aveam la dispoziție super-soft (cu o bandă de rulare foarte moale și care lucra bine pe ud și la temperaturi scăzute) și/sau soft (aceeași comnpoziție, dar cu un flanc mai dur), precum și pneuri de iarnă de stradă în caz de ninsoare.
Pentru că în ziua de miercuri, zăpada era încă prezentă pe porțiuni de probă și temperaturile scăzute am decis să facem o scriere a notițelor mai prudentă, adică puțin în detrimentul vitezei și mai mult pentru siguranță. Dar calculul a fost unul greșit pentru că în zilele de concurs temperaturile au fost foarte ridicate, iar notițele „lente” ne-au penalizat destul de mult evoluția, precum și o alegere mai puțin inspirată a pneurilor. Pe scurt am avut frânări ceva cam lungi și o abordare mai puțin hotărâtă a virajelor rapide. Prctic, nu am avut mereu încredere să stau în pneuri cum se spune.
Primul contact efectiv cu performanțele mașinii l-am avut la shakedown, o probă scurtă în afara clasamentului care se efectuează de obicei pentru antrenament și acomkodare cu o zi înainte de raliu. Din păcate nu am putut beneficia de adevăratul potențial al mașinii pentru acest antrenament fiind încă echipați cu pneurile de iarnă de stradă, asistența tehnică ajungând mai târziu. Astfel că am făcut doar două treceri pe aceastpă probă, timpul realizat fiind modest!
Fimul onboard al celei de-a doua treceri poate fi urmărit AICI
Am început prudent în prima zi
Deși avem la activ peste 15 prezențe, 10 împreună ca și echipaj, ediția 2021 a venit cu aceste două noi probe în premieră, Făgăraș de 9,9km și Soarș de 12,5km aflate în vecinătatea orașului Făgpraș, probe care s-au parcurs de câte două ori fiecare, dar care au fost vălurite și cu o aderență influențată de praf și șiroaiele de apă scurse de pe lateral ca urmare a topirii zăpezii. În plus, pentru noi prima trecere pe Soarș s-a anulat ca urmare a unui accident fiind nevoiți să parcurgem proba in regim de etapă. Deci până în final doar trei sectoare de clasament am putut parcurge în regim de concurs.
Prima probă, Făgăraș 1 a fost și primul nostru contact cu mașina în regim de concurs. Practic pentru că am reușit foarte târziu să adunăm banii necesari participării, nu s-a putut pune problema unor teste. Și cum mașina, Dacia Sandero 0.9 TCe era pentru noi, în versiunea de Cupa Dacia o necunoscută totală am decis o abordare progresivă a raliului. Practic, pe zonele cu probleme, denivelări sau apă nu am forțat, dar asta s-a văzut în timpii destul de modești.
Cuvântul de ordine: adaptare
La a doua trecere am mers mai bine, dar probele devenite mai alunecoase ca urmare a apei prelinse de pe margini nu ne-au permis să menținem ritmul ridicat. Dar și așa am început să urmcăm modest în clasamentul Cupei. Scopul pentru prima zi a fost: adaptarea!
Poiana pe noapte- o altfel de provocare
Prima zi s-a încheiat cu urcarea din Brașov spre Poiana Brașov, o probă clasică a raliului desfășurată aproape neschimbată la fiecare ediție. Este totodată o probăî de orgoliu pentru majoritatea piloților fiind probabil cea mai cunoscutp probă specială din întreg campionatul.
Aici am sperat că putem recupera, dar apa de pe drum și o reglare defectuasă a luminilor de noapte ne-au făcut să nu ne atingem obiectivul și practic să orbecăim spre final. Nu am fost deloc mulțumit de acest parcurs, dar până la urmă trebuie să acceptăm că acum nu s-a putut mai mult în condițiile foarte multor necunoscute.
Ziua a doua ca un maraton
Recunosc că am așteptat cu interes ziua a doua, deși la un moment dat am fost pe punctul de a ne „face bagajele” ca să plecăm acasă ușor dezamăgiți de ritmul din prima zi. Dar cum o nouă zi reprezintă mereu un nou început am decis să continuăm cu scopul de a înțele mai bine cum funcționează aceste pneuri și mașina.
Apropo, poate că nu vi se pare că un model Sandero are vreo legătură cu performanța. Ei bine, vă înșelați! Iar dacă nu mă credeți vă aștept la shakedown la următoarea etapă ca să vedeți cât de tare merge această mașină. Invitația este deschisă pentru primii cinci care ne trimit un mesaj privat pe pagina de facebook!
Am concurat în trei sezoane cu modelul Logan, care m-a impresionat la capitolșul ținută de drum. A fost mașina care mi-a dat cea mai mare încredere și care mi-a oferit o fiabilitate de 99%. Un singur abanton tehnic am avut cu Logan Cup în peste 30 de raliuri!
Trei clase peste Logan Cup
Ei bine, Sandero este 3 clase peste la capitolul viteză și cuplu maxim dezvoltat. Din micul motor de doar 0.9 litri (suntem și eco) George Grigorescu a reușit să scoată aproape 125CP. Dar ceea ce impresionează cu adevărat este modul rapid în care puterea și cuplul sunt livrate grație supraalimentării.
Prima urcare pe Babarunca de 26km (VIDEO onboard) a avut darul de a ne remonta. Ritmul nu a fost fabulos, dar am progresat la capitolul încredere în ținuta de drum și aderența mașinii pe virajele rapide. Am pierdut însă pe acele de păr și pe unele zone mai alunecoase din pădure unde nu am vrut să risc. Am redus din diferența de performanșă față de lideri. Adica, dacă în prima zi pierdeam aproape 2s/km acum am venit la 1s/km.
Cel mai bun lucru a fost însă că ritmul dictării lui Vali și modul cum am scris raliul au fost perfecte și asta ne dă mare încredere pe viitor. totodată ne-am dat seama, analizând cursa că am avut unele viraje notate mai lent – datorită faptului cp la recunoșteri au fost pline de apă – lucru care cu singuranță ne-a penalizat la capitolul timp.
În sfârșit, cel puțin am ales mai bine pneurile pe care am și început să le înțelegem, iar dictarea a fost impecabilă!
La vale mai curajos, dar fără riscuri
În Regruparea de la Muntele Roșu ne-am dat seama însă că deși urcasem pe cinci în Clasamentul Cupei, eram încă departe de podium și doar o minune ne putea ajuta să mai urcăm.
Am decis să continuăm să mergem în același ritm fără rsicuri și să ducem mașina la final fără probeleme. De altfel un ușor șuierat s-a auzit încă din seara primei zile de sub capotă, iar după discuția cu tehnicienii Mach1 am decis să nu forțăm turbina, ceea ce ne-a făcut să mergem în trepte superioare de viteză la turații mai mici.
În final ne-am bucurat de duelul cu Radu Luca, care a sufeit din păcate o pană de cauciuc.
E bine când se termină cu bine
FInalul a fost la conservare. Raliul s-a încheiat cu o nouă probă pe drumul Poienii (VIDEO), de această dată pe coborâre. Ca și pe noapte aderența era schimbătoare și deși prova s-a transmis live pe TV și ne-am dorit săî mergem tare, nu avea niciun rost să riscăm pe final.
Transmisia LIVE pe LookTV – Power Stage- noi apărem la min 0.59
Până la urmă a trebuit să ne mulțumim cu poziția a cincea, trei locuri recuperate după dopuă zile, dar un parcurs mai bun în ziua a doua. Dacă se putea mai mult? Desigur! Suntem încă departe de protențialul nostru, iar curba de învățare este abia la început. Dar am încheiat cu bine un raliu dificil, plin de „capcane” și având la dispoziție un buget modest.
Nu pot încheia fără a-i mulțumi lui Vali pentru încredere și suportul permanent și vreau să-i felicit pe toți cei prezenți anul acesta în Cupa Dacia (15 au fost înscriși la Brașov) pentru curaj și determinare, iar pe Dragoă Popa – câștigătorul ediției pentru ritmul pe care l-a impus.
Important este acum să ne asigurăm bugetul pentru celelalte participări – 8 la număr, dintre cre alte 3 pe asfalt și 4 pe macadam. Continuăm lupta pentru strîngerea bugetului necesar și suntem încrezători în potențiaul nostru.Sper ca în maxim două etape să ne implicăm în lupta pentru podium!
Ne vedem la Harghita
Mulțumim Einhell România pentru suportul tehnic, Spectrum Automobile și revistei auto motor și sport pentru susținere și promovare! Mulțumim de asemenea lui George Grigorescu promotorul Cupei Dacia și Radu Luca, proprietarul mașinii cu care am concurat, precum și echipei tehnice Mach1Sport condusă de Mircea și care ne-a pus la dispoziție o mșină impecabilă tehnic și optic!
Următoarea etapă Raliul Perla Harghitei se va desfășura tot pe asfalt între 6-8 mai!