Point break cu Lamborghini Urus și Alessandro Marciano
În 2019 am realizat pentru rubica „Mașina Navigatorului” din revista YachtExpert un inedit test cu noul Lamborghini Urus. „Esperienza Dinamica Terra” mi-a permis să testez noul LAMBORGHINI URUS pe drumuri de pământ, rocă și nisip. Deloc întâmplător, terenul de joacă a fost ales în apropierea localității Nazare din Portugalia, cea mai spectaculoasă arenă de surf din lume, locul unde Garrett McNamara a doborât de opt ori Guiness World Record pentru surfing pe cel mai mare val.
Au trecut șase ani de când Urus a fost prima dată prezentat ca și concept și până a intrat în producția de serie. Lansat în 2018, Urus are rolul de a dubla practic volumul produs de Lamborghini (3500 de vehicule pe an) și de a duce compania la un nou nivel. Asocierea cu surf-ul nu a fost întâmplătoare, Urus vine pe un val al exploziei de modele SUV, tendință care nu a ocolit zona automobielor exclusiviste, unde mărci precum Bentley (cu Bentayga), Rolls-Royce (prin Cullinan) și chiar Ferrari care explorează la rândul său aceste posibilități prin concepul Puro Sangue, încep să-și facă simțită prezența.
O scurtă istorie
Dintre toți constructorii de supercar-uri Lamborghini este cel mai îndreptățit să dețină în gamă un super SUV. Și asta prin prisma curajului și viziunii pe care le-a avut în anii 80 și 90. Odiseea sa în acest teritoruiu a început în 1977 cu conceptul Cheetah, realizat în SUA la comanda armatei americane, dar nematerializat în producția de serie. A urmat LM001 prezentat ca și concept la Salonul Auto de la Geneva din 1981, noul proiect fiind motorizat la început cu un V8 de 5,9 litri de Chevrolet, intenția fiind de a echipa modelul de serie și cu un V12 „împrumutat” de la Countach. Dar probleme de manevrabilitate generate de montarea motorului în zona centrală au dus la abandonarea proiectului.
A urmat conceptul Lamborghini LMA002 (Lamborghini Militaria Anteriore 002- motor față) prezentat în 1982. Odată cu acesta Lamborghini a decist să mute în față propulsia, ceea ce a însemnat o regândire a întregii structuri, fiind și pentru prima oară când un motor V12 (de la Countach) era montat pe un vehicul off-road. Acesta dezvolta 332CP și 426Nm. Șasiul era de tip „space-frame”, tubular, mașina permițând în final transportul a până la 10 persoane. Tot pentru prima dată sistemul de tracțiune integrală putea fi decuplat permițând doar transmisia spate. Prototipul LMA002 a dat în final naștere modelului de serie LM002, care a fost fabricat între 1986 și 1993. Acesta avea capabilități decente în teren accidentat, o versiune modificată fiind utilizată chiar și în Paris-Dakar în anumite configurații putând transporta până la 10 persoane. Astăzi modelele clasice LM002 sunt prețuite între 300.000 și 700.000 euro, fiind prezente în majoritatea colecțiilor de top. Concepția acestui model a reprezentat ulterior baza realizării celebrului Hummer H1.
Cine este Urus?
Urus este urmașul de facto al lui LM002. Epopeea sa a început în 2012 la Beijing sub forma unui concept animat de motorul V10 preluat de pe Gallardo. Varianta finală a fost lansată în 2018, numele său provenind de la o specie de bovine sălbatice „aurochs” care populau Europa și Asia în umră cu mai multe mii de ani. În final, Urus nu a utilizat tradiționalul motor aspirat V10 și nici motorul V12 ale construtorului italian, ci un V8 twin-turbo de 650CP, preluat împreună cu întreaga platformă tehnică de la Audi Q7.
Dar aici lucrurile se despart. Urus care este construit doar la Sant Agata este poate cea mai bună dovadă de ambiție, tradiție și dorință de a crea un model exclusivisit cu o gardă la sol generoasă, capabilități off-road ireproșabile și suficient spațiu interior pentru cinci persoane. Suma calităților și performanțelor sale pe aproape orice suprafață îl propulsează direct în fruntea celor mai performante super SUV-uri.
„Esperienza Dinamica Terra” ne-a permis să punem la încercare toate abilitățile sale în off-road, cu excepția zăpezii. Lamborghini Urus beneficiază de altfel, și de un pachet special off-road. Acesta include parșocuri față și spate modificate pentru a permite unghiuni mai bune de atac și degajare în combinație cu sistemul „lift” de ridicare automată a gărzii la sol, dar și o transmisie integrală performantă cu troque vectoring capabilă să distribuie până la 70% din cuplu pe față sau până la 87% pe spate dacă este nevoie. Pentru o mai bună manevrabilitate, Urus este echipat standard și cu direcție pe toate roțile.
Astfel, la viteze reduse roțile punții spate virează în sens opus celor din față, ceea ce asigură o manevrabilitate foarte bună în spații înguste (drumuri forestiere, zone urbane cu drumuri înguste), respectiv în același sens cu roțile față la viteze ridicate pentru o stabilitate mult mai bună pe viraje. Desigur, în off-road de un mare ajutor este și sistemul „lift” de ridicare a suspensiei, care funționează până la 30km/h, dar și sistemul de asitare la coborârea în pantă care se activează automat la când mașina se înclină.
Adițional, Urus are diverse moduri de gestionare a transmisiei integrale și propulsiei în funcție de condițiile de teren pe care se rulează: Strada, Sport, Corsa, Terra (pământ), Sabbia (nisip), Neve (zăpadă). Fiecare dintre acestea modifică răspunsul motorului, funcționarea transmisiei prin selectarea automată a treptei corespunzătoare, și diverse alte sisteme de asistare pentru a oferi o aderență maximă și control indiferent de suprafață.
Pentru a ne convinge de acest lucru, Lamborghini ne-a pus la dispoziție posibilitatea de a rula în off-road în toate modurile amintite cu excepția zăpezii. Concluzia în urma acestui test extins a fost că Urus face față aproape oricăror prvovocări normale în teren, ba chia și în afara drumurilor, pe nisip afânat sau noroi, probabil condiții în care proprietarii nici nu vor îndrăzni să intre în majoritatea cazurilor.
Sigur că de un mare ajutor este și cuplul impresionant al motorului disponibil de la turații joase, dar nu trebuie exclusă din ecuație nici îndemânarea șoferului care trebuie să știe cum să dozeze accelerația în funcție de terenul pe care rulează. În mod excepțional, spre exemplu pe nisip foarte afânat, gen deșert (sau plajă sălbatică), pneurile trebuie să aibă o presiune mai mică, adaptată acelor condiții specifice, fiind din acest punct de vedere necesare cunoștiințe temeinice de pilotaj în off-road.
Pentru modul cum este realizat, materialele cun care este construit, rafinamentul trenului de rulare, răspunsul și sunetul motorului și al transmisiei, feelingul de Lamborghini pe care îl ai încă de la inițierea secvenței de pornire – ca la avioane – prin apăsarea butonului de start, capacitățile și performanțele reale atât în teren cât și pe pistă, Urus este probabil cel mai complet SUV existent în lume.
Urus oferă pe lângă un bun raport între exclusivitate, sport, echipare, performanțe și o tradiție cu care niciun alt producător din acest segment nu se poate lăuda azi. Fapt care ne îndreptățește să considerăm că este și primul super SUV cu un real potențial, fiind de așteptat ca și în cazul LM002 prețul său să se păstreze la un nivel ridicat în ciuda faptului că producția va fi semnificativ mai mare și de asemenea concurența mai acerbă.
Dacă ești navigator ia în calcul că această combinație între cea mai avansată tehnologie germană și rafinamentul intalian va putea cu greu fi egalată de alți producători atât pe stradă, cât și pe pistă sau în off-road extrem.
De vorbă cu Alessandro Marciano, campionul Italiei la surf
Esperienza Dinamica Terra ne-a adus în Nazare o celebră locație din Portugalia, paradisul surferilor. Se spune că aici se formează cele mai mari valuri din lume datorită unei falii lungi de 5 de km care vine perpendicular pe țărm, valurile rezultate în urma comprimării apei fiind uriașe. Am avut ocazia să aflăm câteva detalii despre acest sport și aces loc de la campionul italiei la surf Alessandro Marciano, rezident în Nazare-Portugalia și a cărui carieră a căpătat un nou avânt fiind imaginea „Lamborghini” în acest sport.
Alessandro Marciano s-a născut în Italia, la Roma în 1971 și a început să practice windsurf-ul în Banzai (Santa Marinella), unde ulterior a devenit organizatorul evenimentului Italia Surf Expo. Pasiunea sa l-a făcut să călătorească în întreaga lume, Portugalia devenind acum a doua sa casă. A câștigat pentru ultima dată un concurs în septembrie 2014, Riberia D’ilhas.
La invitația prietenului său, Garett Mcnamara, Alessandro a fost primul italian care a surfat pe valurile gigant de la Nazare, iar în primul său sezon aici 2015/2016 obținea recordul italian pentru surf pe un val de 18m. În februarie 2017 a fost nominalizat pentru XXL BIG WAVE AWARDS. Una dintre plăcile sale la finaul surfingului și pe un val extrem de spectaculos a fost distrusă de stânci fiind acum expusă la muzeul organizat sub farul din Nazare.
Foarte amabil Alessandro ne-a povestit puțin despre el, surful pe care îl practică acum și legătura cu Lamborghini care i-a creat o placă în propriul centru de de design Cetro Stile Lamborghini.
De când practici acest sport?
Am început cu windsurf când eram foarte tânăr, inspirat de tatăl meu care mai practică și azi acest sport.
Ți-ai propus să-l întreci? Crezi că vei fi mai bun?
Da. Este un challenge classic dintre tată și fiu. Am început să fac windsurf în Italia, aproape de Roma în Santa Marinella. Desigur, pentru mine windsurfingul reprezenta un sport al libertății și al spiritului liber, dar imediat am început să iubesc valurile și am început să fac windsurfing, dar în condiții de val. Din acest motiv, după câțiva la îndemnul unor vechi prieteni care practicau doar surf am îmbățișat noul sport. Aveam 14 ani când am început windsurf, dar am trecut la surf pe la 26 de ani. La început a fost dificil pentru că nu este la fel de ușor ca windsurf și se practică pe perioada iernii. În vara aceea am decis să merg în Bali, doar pentru a învăța cu adevărat să surfez, dar singur. M-am antrenat în fiecare zi de dimineață devreme până seara, pentru o lună întreagă. Când am revenit în Italia puteam surfa la fel ca și prietenii mei care făceau asta de mulți ani.
Ulterior am descoperit cu surful este și mai practic. Îți trebuie doar o singură placă de surf și poți călători în întreaga lume, față de windsuirfring care impune vele și mai mult echipament. Din acel moment am început să călătoresc mai mult, pentru că adevărata plăcere a practicării acestui sport este aceea de a călători. Dacă faci surf vrei să descoperi noi valuri, vrei să mergi în cele mai frumoase locuri din lume..
De ce ne-am întâlnit în Portugalia?
Am descoperit Portugalia în 2001. Toată lumea vorbea despre valurile frumoase de aici și mi-am spus că vreau să merg acolo. Am început să fac surf aproape de Lisabona, iar apoi făceam des naveta între Italia și Portugalia. Mi-am făcut prieteni, iar la finalul 2014 am câștigat ultimul concrus din cariera mea sportivă. Am spus că este ultima competiție și am vrut să închid acest capitol. Aveam deja 44 de ani și am zis OK, este timpul pentru altceva, dar în aceeași zi, sau o zi mai târziu, Garett Mcnamara a văzut o poză cu mine pe Facebook, și m-a invitat să fac surf în Nazare. Eram plin de adrenalină, am acceptat…ca în Poin Break. Nu știam nimi de towing (remorcare). Când am ajuns pe plaja Playa Du Norte erau valuri de 5-7 metri, mici, dar de o dimensiune importantă pentru mine pentru că surfasem doar pe valuri de 3m. Mi-a spus să sar în apă m-a remorcat cu jetsky-ul. Desigur m-a întrebat dacă sunt pregătit și dacă am mai făcut asta. I-am spus că da, deși nu era chiar așa…dar am putut să stau în spatele jetsky-uli. M-a împins pe primul val și mi-a spus să merg spre dreapta…a fost unul dintre cele mai bune valuri…am atras atunci atenția asupra mea. Garett a fost încântat și din ziua următoare m-a invitat să mă antrenez și așa am început să iubesc acest sport. Am început practic o a doua carieră. Am început să atrag multă atenție în Italia
Cum ai ajuns la Lamborghini?
Căutam parteneri. Mi-am spus că trebuie să profit de originea mea aici și am început să contactez cele mai cunoscute companii italiene, deoarece acesta nu este surf clasic, ci este diferit este ca în motorsport, vitezele sunt fenomenale. Este o nebunie. Am pregătit o prezentare împreună cu managerul meu și am trimis-o și către Lamborgini. Dar nu mă așteptam la nimic, sincer. După câteva zile – inițial oferta fusese trimisă către Lamborghini Germania – cei de acolo au trimis-o către biroul de marketing din Italia, iar domnul acesta de lângă noi (n.r. Emanuele Camerini) era din locul unde eu mi-am început cariera. Ne-a contactat, inițial nu am crezut, corespondența fiind pe e-mail și am început colaborarea. În primul an am primit nominalizarea pentru XXl Awards 2017, un concurs pentru cine surfează pe cel mai mare val, iar Lamborhghini mi-a oferit pentru acel eveniment care se desfășura la Los Angeles, unde am fost invitat, un model Lamborghini Huracan Carbio bleu.
Aceasta a fost primul contact. Al doilea a fost în Italia unde organizez cel mai mare eveniment de surf, Surf Expo, pe care îl fac de mult timp și care a ajuns anul trecut la ediția cu numărul 21. Iar ei au ales una din zile pentru o petrecere privată, de-a lungul expoziției, numele petrecerii finnd „Italian Vawes”. Le-am explicat mai bine acest sport și cred că au început să înțeleagă că este un sport modern și că am nevoie de o echipă, echipament special, echipă foto și m-au întrebat în final ce părere am dacă mă sponsorizează…
Și ți-au constuit placa de surf…
Da. Toată lumea a pus ceva în această placă. Lamborghini este cel mai bun în construcția de mașini dar pentru surf avea nevoie de informații. Centro Style Lamborghini au făcut o grafică specială pentru prima placă. A doua placă s-a materializat dar nu a fost ușor să combinăm fibra de carbon de la Lamborghini, iar în final echipa mea de tehnicieni a reazlizat placa din carbon.
Ce planuri ai de acum înainte? Vrei să-l bați pe Mcnamara?
Mcnamara este deja învins de un brazilian, dar rămâne un vis să devin recorman guiness wordl record. Dar ai nevoie de foarte mult noroc pentru că poți fi super pregătit, dar ai nevoie de o echioă mare pentru a face asta, cel mai bun echipament, cea mai bună oportunitate, dar și un buget pentru a face asta. În plus, trebuie să fii în momentul ideal pentru a prinde valul perfect, pentru că cel mai mare val este unul singur.
Cel mai mare val este aici în Nazare datorită acelei crevase de 5km, nuimită Grand Canion. Cea mai bună perioadă este din octombrie până în martie. Mă antrenez in fiecare zi aproape pentru că marea, valurile sunt foarte consistente aici. …Cel mai mare val, Big Mama este primul val mare care vine…. în funcție de sezon, acesta apare odată sau de două ori pe lună….
Pentru a deveni recordman cât de mare trebuie să fie valul?
Să depăsească 24m, 24,77cm este valul cel mai mare certificat. Înălțimea se măsoară după fotografie…este putina policica si aici. De exemplu, un tip mai mic ca mine a fost catalogat ca surfand pe un val mai mare, datorită înălțimii sale mai mici.
Cea mai frumoasă amintire:
2017 cand am surfat foarte aproape de far și am putiut vedea fețele oamenilor. A fost riscant dar super excitant.
Cea mai rea?
Iarna trecută când m-am rănit la umar, există o frică accidentări care te pot scoate din joc și pentru șase luni.
Deci următoarea încercare este pentru recordul mondial?
Sper.