Mecanisme
Am scris acest articol cu multă pasiune pentru că era despre oamenii pentru care am un respect enorm: mecanicii de curse. Nu este o statistică, nu este despre cineva anume, nu este decât modul prin care eu ca jurnalist și pilot am putut să recompensez efortul acestor oameni fără de care nu ar exista performanță. „Mecanisme” este un tribut adus echipelor de mecanici, aceia care fac adevărate minuni în timp infinitezimali de scurți – vezi schimbul celor 4 roți azi în Formula 1. Articolul s-a născut după o discuție cu regretatul Dan Beșliu, unul dintre cei mai importanți fotografi români de motorsport și creator al seriei de albume foto Freelancer Rally și a apărut în ediția 2004.
„Mecanisme” este un material atemportal și pe care acum simt nevoia să-l dedic lui Dan Toma- șeful primei mele echipe de mecanici la revenirea în competiții cu modelul Seat Ibiza Cupra TDI în 2006. Deși materialul a fost scris cu doi ani înainte, pregăteam cumva revenirea, proiectul diesel începea să se contureze un an mai târziu, iar planetele să se alinieze cu adevărat în 2006.
Debutul cu Seat-ul a fost la Raliul Argeșului – varianta pe macadam. Dan, care nu mersese niciodată până atunci într-o mașină de raliu a urcat în dreapta pentru o probă de test. După primele viraje când pietrele au început să lovească serios caroseria a exclamat: „Aoleo asta faceți voi cu mașinile?!”
Și a mai fost un moment, parcă în 2007, Raliul Bucureștiului când am plecat dintr-unul din parcurile de service cu o roată nestrânsă. Dan și-a dat seama și a pornit după noi cu mașina personală traversând tot orașul, de la Piața Presei până la ieșirea din București spre Bragadiru, ca să ne ajungă cu 2 minute înaintea startului. Ne-a oprit și ne-a spus să ne strâgem roata pentru că el nu avea voie să atingă mașina.
„O roată nestrânsă, un colier sau chiar un șurub pot pune capăt viselor unei întregi echipe, În 20 sau 40 de minute, mașina iese ca nouă din mâinile lor…Sunt primii care ajung și ultimii care pleacă. Sunt primii care se trezesc și ultimii care se duc la culcare. Când raliul se termină munca lor abia începe.”
Urma o probă de macadam aproape 20 km – una dintre cele mai dure pe care le-am întâlnit vreodată și care în final ne-a costat doar „un amortizor” . Prezența de spirit a lui Dan și efortul său au făcut ca totul să capete sens și să rămâna în memoria mea și a lui Vali Brădățeanu drept unul din acele momente….. Am un respect enorm pentru mecanici și tehnicienii din competiții și pot să spun că fără ei mulți campioni și multe momente memorabile nu ar fi existat!
Multumesc tuturor mecanicilor și tehnicienilor cu care am lucrat de-a lungul celor 20 de ani de raliuri am amintiri speciale cu fiecare dintre ei!
Am dedicat acest material tuturor mecanicilor, inginerilor și tehnicienilor din motorsport!
„Dacă nu ar fi ei, spectacolul vitezei, tensiunea luptei la zecime de secundă nu ar exista, motoarele nu ar mai porni, roțile nu s-ar mai învârti, nu ar exista victorii înfrângeri satisfacții. Dacă nu ar fi ei….mecanicii!
Ce a fost 2004 pentru raliuri?
A fost anul în care Dan Gîrtofan ieșea campion național absolut la volanul Seat Cordoba WRC. Dar 2004 a fost și cel mai important an sau sezon pentru Campionatul Național de Raliuri. Practic, sezonul a început sub ACR și s-a terminat cumva sub o nouă federație sportivă.
Am descris întâmplarea odată cu cronica Raliului Mănăstirilor – ce prozaic – la acest raliu s-a îngropat „fosta” federație. Nu am să pun aici textele cronicilor, dar am să las un singur text despre ceea ce s-a întâmplat atunci acolo!