În contextul electrificării mai putem vorbi în viitor de automobile clasice?

Traversăm sau mai bine spus trăim pe propria piele o schimbare de paradigmă. Azi  trebuie să alegem dacă următoarea mșină pe care o vom cumpăra va fi cu motor termic sau electric. Problema este cu vom „alege” este aproape sigur că va fi electrică. Situația este însă mai complexă, iar viața – trăită până acum – m-a învățat că „soluțiile universale” nu funcționează de fiecare dată, dacă nu niciodată, dar altceva mă preocupă acum. În cazul electrificării întregului parc auto, mai putem vorbi despre mașini clasice? Iata câteva argumente pro și contra – așa cum le vad eu!

M-am născut și am trăit în epoca mașinilor cu motor termic, practic viața mea s-a intersectat cu automobilul încă de mic fiind, părinții având la început un model Wartburg 312Lux, iar apoi Dacia 1300, ceea ce a durat până prin anii 1992 când au luat o nouă Dacia 1310 de data aceasta. Am făcut această precizare pentru că pe atunci mașina era cam pe „viață” – dat fiind și contextul politic. Adică cine avea o mașină o cam ținea 10-15 ani poate și mai mult. Unele din acele exemplare supraviețuind și azi.

Acest lucru era simplificat în primul rând de modul de construcție, cu excepția câtorva circuite electrice – rudimentare – totul era mecanic, relativ ușor de servisat și întreținut. Adica, cu o minimă respeonsabilitate, o mentenanță constantă și piese de calitate – cam puteai atinge 10-15 ani cu o mașină.

Training day: Porsche Experience – experiența unei zile memorabile

Azi acest lucru devine utopic și nici nu se mai dorește, nici de către industrie și nici de către public. Automobilul este și el o victimă a consumerismului, iar marea majoritate a societății preferă automobile cât mai noi, actuale. Diferența majoră – în cazul celor cu propulsie tradițională, termică – față de modelele din anii 80-90 este că desi baza tehnică este similara – tot ceea ce a apărut nou din punctul de vedere al confortului, inclusiv al conectivitatii este supus actualizarii permanente (software). Ba mai mult, chiar și producătorii actualizează anual fiecare model din perspectiva echipării cu diverse sisteme, conforme cu actualele tendințe. Da, suna puțin a limbaj de lemn, dar nu gasesc acum altă formulare. Pe scurt, mașina ca și telefonul trebuie să fie cu soft-ul și funcțiile la zi! În acest context, orice mașina, în doi, maxim 3 ani, nu e veche – e depășită! Exact ca un telefon mobil! Nu stiu, cum o rată de succesiune atât de ridicată pentru un automobil – fie și electric – ajută la reducerea poluării la nivel global? Dar asta es o alta dicutie!

Avem în față această perspectivă a „electrificării” care în esență este un lucru bun, acceptat ca atare de către toată lumea. Electrificarea va reduce poluarea în orașe! Asta este clar, indiscutabil. Dacă prin poluare ne referim la emisiile de CO2. In rest nu avem o garanție că particulele de praf și alte reziduuri nu vor mai fi în atmosferă, acestea fiind antrenate de frecarea roților cu asfaltul și de mișcarea curenților de aer. Și nici rata accidentelor nu va scădea semnificativ – aici fiind o altă discutie!. Și nici că temperatura globului va reveni la limite normale, mai ales că aceasta „adoptare” a propulsiei electrice pare în principal să-i preocupe doar pe europeni.

Porsche 911 Carrera RS 1992 (964)
Porsche 911 Carrera RS 1992 (964)

În sfârșit, nu despre politică vreau să discutăm ci despre cum, din perspectiva electrificării, vom mai putea vorbi în viitor de mașini clasice – funcționale, nu expuse?

În prezent, după o anumită perioadă de timp, orice mașină, aflată într-o stare decentă poate deveni sau devine eligibilă pentru a fi clasică. Sigur că „întâietate” vor avea modelele mărcilor de tradiție, a mărcilor exclusiviste, sport, spupersport, ediții speciale etc. Dar ce se va întâmpla după 2035?

Când ne-am pierdut respectul pentru viață?

În paranteză fie spus – nu agreez ideea unor date fixe, fiecare societate, comunitate are propriul ritm de dezvoltare, acceptare și adaptare la schimbare. Pe de altă parte, la cum îi știu pe români, nu vor aștepta 2035 și vor începe mult mai repede să-și cumpere automobile electrice, deși nu cred ca infrastructura și societatea este pregătită suficient pentru acest pas – pentru că pe partea de educare și conștientizare nu s-a făcut nimic! Din punctul meu de vedere trebuia ca acest proces să fie unul natural – actuala generație de proprietari de mașini termice să-și consume ca să zic așa „pasiunea” fără îngrădiri, iar noile generații pentru care adopția automobilului electric este mai simplă să fie încurajate să o facă cu suficient sprijin și consiliere din partea autorităților. Așa ar fi fost împăcate ambele lumi. Pe de altă parte, așa cum am spus la început, a impune tuturor aceeași soluție este ca și cum i-ai obliga pe toți să poarte același pantof! Este clar că unii vor avea de suferit și de ce ar fi nevoie ca să existe această suferință, în primul rând?  Am închis paranteza.

Din punctul meu de vedere, în viitorul apropiat se vor întâmpla două lucruri:

  • primul: oamenii vor renunța – de frică- să mai cumpere mașini termice. Ulterior benzinăriile vor fi scoase în afara localităților, iar asta va ingreuna accesul celor care mai folosesc mașini termice la alimentare. Cumva s-ar putea sa fim constranși sa renunțăm la ele, pentru ca ultimul lucru la care cineva este dispus sa renunțe este confortul personal. Acest lucru va afecta direct si masina clasică, youngtimer sau istorica- pe care la noi inca multi le asimileaza ca fiind „mașini vechi” – iar ca posesor daca ajungi în oras cu o astfel de mașină s-ar putea să fii admonestat, în viitor sau chiar amendat. Vor râmâne așadar doar evenimentele specifice, eventual în weekend sau oricum, întâlnirile organizate. pe scurt, poate că „proprietatea” nu va suferi, dar libertatea de utilizare, da.
  • in al doilea rand: in scurt timp, pentru masini de 10-15 ani vechime nu vor mai exista tool-uri pentru a le face functionale – software  – azi rata de update electronic este atat de mare incat după cativa ani multe dintre functii devin incompatibile (vezi disparitia USB). Mai mult, daca dpdv al sigurantei rutiere masinile vor trebui sa comunice intre ele (precum avioanele) ca sa fie evitate situatii limita, atunci o masina actuala, in câțiva ani nu va mai putea fi folosită legal, asta dacă nu apare vreun dispozitiv care va putea fi montat ulterior și care să preia rolul de „comunicator”. Asadar o mare bariera in privinta viitorului clasic al unui vehicul il reprezinta electronica. iar pe viitor Inteligenta Artificiala de la bord.

Sunt doar câteva ipotetice situații. Poate ele nu se vor adeveri, sau poate vor fi altele pe care nu le pot intui acum. Ceea ce este sigur, automobilul clasic, de colecție își va pierde mult din „utilitate”, noile generații electrice cu greu vor avea potentialul de a deveni „clasice” pentru ca tehnologia bateriilor, a sistemelor de incarcare, a sistemelor de gestionare vor evolua atat de mult si atat de rapid încat in 10-20 de ani acestea nu vor mai putea fi folosite tehnic vorbind.

Poate ca automobilul clasic ar trebui sa se opreasca la ultima generatie termică, cel putn pentru o perioada de timp. Sa se investeasca ceva si in promovarea sa ca element al culturii universale si sa intre in panteonul cuceririlor științifice, să fie protejat prin lege, iar populația să fie educată în acest sens!

 

Comentează