De ce Bucharest OnTrack Fest 2020?
Am lăsat să se stingă ecourile după cea de-a doua ediție a Bucharest OnTrack Fest, prima la care am fost prezent în postura de participant/concurent. Au fost mai multe premiere chiar și pentru mine, dar nu doar despre asta vreau să vă vorbesc, ci de ce un astfel de concurs este ideal pentru orice pasionat de automobil, off-road, moto sau chiar vehicule electrice.
Foto: Boboacă Ilie/autostiri.ro; Alina Manole
Așa cum rugina se depune pe angrenajele care nu funcționează o perioadă lungă, la fel și reflexele slăbesc dacă nu îți urmezi pasiunea.
Din motive personale m-am îndepărtat în ultimii ani de lumea concursurilor automobilistice, raliurile fiind una dintre marile mele pasiuni.
Dar am profitat de ocazia oferită de Bucharest OnTrack Fest pentru a reveni pentru o zi în scaunul de pilotaj.
În final s-a dovedit a fi o decizie inspirată și vreau să vă spun că a fost una dintre cele mai frumoase, inedite și neașteptate experiențe.
Sigur, ediția a fost una atipică. Din cauza condițiilor de siguranță speciale, nefiind permis accesul publicului, familiei sau prietenilor.
Dar și așa am fost surprins să văd peste 100 de concurenți dornici să petreacă o zi pentru propria pasiune.
Fără a sta prea mult pe gânduri am acceptat invitația de a concura la Bucharest OnTrack Fest, în principiu un concurs de regularitate pe circuit, în cazul da față pe autodromul Academiei TitiAur.
Organizat de JustClassicMotorsport – cei care mi-au pus la dispoziție și mașina, un superb Ford Escort MK2 pregătit pentru competiții și concurent în Raliul Monte-Carlo (regularitate) și CNR și cărora vreau să le mulțumesc încă odată pentru încrederea acordată și pentru experiența avută cu această mașină simbol în lumea raliurilor – Bucharest OnTrack Fest nu este despre performanță, Cai Putere sau bugete, în general astronomice, asociate automobilismului de performanță.
Este despre pasiune și despre oameni care împărtășesc aceeași pasiune. Este despre oameni obșinuiți, cu mașini obișnuite.
Sigur, în funcție de tip, anul de fabricație, puterea motorului sau abilitatea pilotului acestea sunt împărțite pe clase sau categorii.
Dar asta pentru a acorda fiecăruia șansa de a concura în mediul în care se simte cel mai bine.
„Regularitatea” nu este un concurs contra-cronometru, adică nu câștigă cel care este cel mai rapid, ci acela care merge cel mai constant!
„Regularitatea” nu este despre performanța mașinii, alegerea pneurilor sau anduranță Este despre capacitatea pilotului de a-și cunoaște perfect mașina și a-și doza în așa fel efortul încât la fiecare tur să aibă același timp.
Media orară și timpul țină diferă între clase, tocmai pentru a intra în joc și factorul adrenalină. În fapt, cea mai mare medie orară o au automobilele clasice, după care aceasta scade progresiv spre clasa „Experți” care având la dispoziție și mașini de competiție se pot apropia mai mult de limite.
Dar, indiferent de categorie, nivelul de pregătire al mașinii sau pilotului, limitele nu sunt forțate niciodată. Practic, se merge doar în zona sigură a vieții!
Din punctul meu de vedere concursurile de „regularitate”, fie că vorbim despre circuit sau raliuri de regularitate desfășurate pe drumurile publice, sunt cel mai bun prilej pentru orice pasionat de a participa la un concurs automobilistic, cu riscuri minime.
De altfel, este ideal pentru debutanții în automobilism (și moto sau off-road) care se pot obișnui astfel cu rigorile unui concurs (program, manșe de antrenament, calificări, concurs) cu performanțele propriei mașini și nu în ultimul rând își pot verifica sau cizela tehnica de pilotaj, pe o pistă adevărată, cu adversari reali, dar în condiții de maximă siguranță. Iar ca să întăresc cele afirmate, la Bucharest OnTrack Fest 2020, deși pe pistă s-a rulat continuu aproape 8 ore, nu a existat niciun incident.
„Experți” – mai mult decât o simplă experiență
Sigur, ca în orice sport există o clasă aparte, cea mai așteptată, cea mai urmărită și mai ales cea care generează cel mai mult spectacol.
Motivele pentru care m-am aliniat la startul categoriei „Experți” – un fel de „clasa regină” – și care se adresează concurenților cu mașini de competiție (anul acesta fiind permisă prezența oricărui model de competiție) sunt mai multe.
Curiozitatea de vedea cum se comportă un astfel de model pe circuit, dorința de a revedea prieteni buni, inclusiv pe copilotul meu Vali Brădățeanu alături de care am trăit cele mai intense momente ale carierei sportive, și nu în cele din urmă, dorința de a promova acest gen de manifestări.
Am fost șase concurenți la clasă, dintre care patru cu Ford Escort (MK 1 și MK 2), toți foarte competitivi și obișnuiți ai competițiilor de anvergură. Pe scurt, chiar am evoluat într-o companie selectă. Regulamentul „Experților” pemite o întrecere ca pentru o cursă clasică pe circuit.
Practic, limita de timp impusă fiind imposibil de atins, participanții merg cât pot de tare, ierarhia fiind stabilită în ordinea trecerii liniei de sosire. Aceasta este singura diferență față de celelalte clase din concurs.
Primul contact cu Fordul Escort MK2 – pilotat în CNR Istorice de către Mirela Bucovicean, de aici și culoarea roz, l-am avut chiar în sesiunea de antrenamente libere de dimineață. A urmat manșa de calificări, unde pentru stabilirea grilei de start s-a luat în considerare cel mai bun tur din cele trei parcurse în această sesiune. Ne-am calificat pe poziția a doua a grilei.
O cursă de recuperare
Manșa finală a fost astfel o adevărată întrecere plină de adrenalină și o cursă de recuperare, după ce inițial am pierdut poziția secundă ca urmare a unui start mai slab.
În final, după un duel de zile mari cu Gabriel Stanciu, în care am preluat pe rând șefia cursei, a trebui să ne mulțumit cu locul 2. Dar satisfacția și plăcerea cu care am mers în cele șapte tururi, calitatea și fair play-ul adversarilor au contat mai mult decât orice rezultat.
S-a dovedit încă odată că adevărata plăcere de a concura nu ți-o dă traseul sau organizarea și calitatea adversarilor!
De ce BucharestOnTrack Fest?
Dacă nu ai ambiția sau bugetul de a ataca competițiile oficiale naționale, concursurile de regularitate rămân soluția ideală pentru orice pasionat. Ai parte de adrenalină, ai foarte multe de învățat – mai ales dintr-o cursă pe circuit – și mai ales ai posibilitatea de a cunoaște oameni minunați cu care poți împărtăși aceeași pasiune.
Am văzut puține concursuri în România de la care toată lumea să plece mulțumită, așa cum a fost anul acesta la BOTF 2020. Și asta pentru că BOTF a făcut ceva unic în România, a permis accesul oricui, cu orice mașină și nivel de pregătire.
Aici este marele câștig al celor care au participat, pe de o parte nu au avut nevoie de investiții speciale, iar pe de alta au putut concura cu alții la același nivel și în aceleași condiții.
Din acet motiv „regularitatea” este pasul ideal pe care trebuie s-l facă orice pasionat de motorsport fie că este proprietar de vehicul clasic, youngtimer sau un automobil modern, sport sau de competiție.
Iar rețeta BOTF, cu un concurs organizat pe pistă, în condiții de maximă siguranță chiar poate fi pentru oricine o primă rampă de lansare, fie spre competiții, fie spre pasiunea de a colecționa, restaura sau pilota un automobil istoric sau de competiție.
Am rămas surpins plăcut și chiar impresionat de atmosfera care s-a creat între oamenii, care în marea lor majoritate, nu s-au cunoscut dinainte, dar care cu siguranță vor continua de acum înainte să fie prezenți la astfel de evenimente.
Și totul se termină cu bine, când festivitatea de premiere are loc a doua zi la o tersasă de pe malul unui lac în condiții ideale de socializare și atmosferă destinsă!
Cocktailul și festivitatea de premiere au fost completate de o expoziție lde artă. Trei artisti pasionați de automobil și-au expus lucrările ca să ne convingem că „petrolheads” nu sunt numai pe pista ci și în fața șevaletului… Asa că, pentru prima dată în Romania, Alina Manole, Adrian Mitu și Constantin Unguraș s-au aliniat la start.
Felicitări organizatorilor, voluntarilor care au acoeprit logistic evenimentul, arbitriclor și cronometrorilor care au înfruntat o căldură teribilă, curajoșilor participanți care și-au înfrând imboldul de a merge la piscină pentru vizul de a-și urma pasiunea și nu în ultimul rând Academiei TitiAur care a oferit, ca de fiecare dată condițiile ideale.
Aștept cu nerăbdare ediția 2021!